KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU
PRZEDSZKOLA NR 275
WARSZAWA, UL. J.F. PIWARSKIEGO 5
w latach 2016-2021
Koncepcja funkcjonowania i rozwoju Przedszkola nr 275 opierać się będzie na dotychczasowych jego osiągnięciach i możliwościach. Nie należy burzyć tego, co zostało już wypracowane i nie wymaga zmian, ale za to podjąć takie działania, które pomogą jeszcze efektowniej zmodernizować placówkę - wzbogacić system pracy tworząc ją przyjazną oraz innowacyjną. Wszechstronny i harmonijny rozwój dzieci to priorytet i główny cel pracy przedszkola, a podejmowane działania służyć będą jego realizacji. Kształcenie i wychowanie to dwa aspekty tego samego procesu, w którym centralne miejsce zajmuje dziecko. Jednym z wielu zadań przedszkola jest stymulowanie rozwoju takich zdolności dzieci, dzięki którym kształtują one swoją osobowość, zwiększając szansę powodzenia zarówno w przedszkolu jak i w życiu.
Nasze główne cele, wynikające z dotychczasowej koncepcji funkcjonowania i rozwoju przedszkola, opierały się na 4 podstawowych programach własnych:
„ Mały artysta”
„ Mały ekolog ”
„ Mały aktor”
„Zdrowy przedszkolak”
Program „Mały artysta” powstał w trosce o dziecko - jego indywidualne zdolności, możliwości i zainteresowania. Głównym celem tego programu jest wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka w zakresie jego wrodzonych możliwości twórczych, poznawania i wyrażania siebie w formie ekspresji plastycznej czy też kształtowanie twórczej postawy. Nauczyciel na zajęciach plastycznych wchodzi razem z dzieckiem w świat sztuki i jej wartości, będąc przewodnikiem i współtowarzyszem poszukiwań – wychowuje przez sztukę, dlatego w każdej grupie został zorganizowany kącik plastyczny, który zachęca i inspiruje dzieci do twórczych poszukiwań i rozwoju ich indywidualnych zainteresowań oraz potrzeb.
W planie jest również stworzenie pracowni plastycznej pod nazwa „Dekoratornia”, gdzie dzieci szczególnie uzdolnione oraz chętne miałyby możliwość rozwijania swoich zainteresowań i talentów plastycznych.
Program „Mały ekolog” jest zbiorem naszych doświadczeń i działań proekologicznych. Ma on na celu ukształtowanie - w całym społeczeństwie - właściwych zachowań w środowisku oraz aktywnych działań na rzecz jego ochrony. Chcemy zwrócić uwagę na znaczenie edukacji ekologicznej dzieci – już od najmłodszych lat wyrabiamy w naszych podopiecznych nawyki proekologiczne, czynne postawy wobec środowiska oraz pokazujemy jak chronić przyrodę.
By wzbogacić nasze dotychczasowe działania ekologiczne, powstanie nowy program badawczo – przyrodniczy „Mały odkrywca”.
Jego celem będzie rozwijanie aktywności poznawczej dziecka za pomocą zorganizowania przestrzeni badawczej. By dziecko mogło odnaleźć się w świecie, musi go badać i odkrywać, dlatego to normalne, że dzieci mają w swojej naturze poszukiwanie nowości. Program, opierać się będzie na założeniu, że małe dziecko uczy się najpełniej i najskuteczniej poprzez działanie – dzięki doświadczeniom dochodzi do konkretnych wniosków. Działania badawcze mają charakter kreatywny, przez co dzieci poszerzają swoją wiedzę, a także mogą przezwyciężać przeszkody i trudności. Wiek przedszkolny jest najlepszym okresem do odkrywania i zgłębiania tajników otaczającej przyrody, gdyż jest pozbawiony niezdrowej rywalizacji i presji osiągania ocen. Nasz projekt obejmuje cztery sfery:
- edukację,
- ochronę środowiska
- sport
- kulturę
Program „Mały aktor”, który - poprzez zabawy w teatr - ma na celu wszechstronny rozwój dziecka, a przede wszystkim ćwiczenie pamięci i wzbogacanie wyobraźni. Zabawy z wykorzystaniem małych form scenicznych pomagają w wychowaniu przyszłego widza i odbiorcy sztuki teatralnej.
Dziecięce zabawy teatralne pojawiają się wcześnie i są naturalnym przejawem rozwoju dziecka. Cenną pomocą dla nauczyciela w organizowaniu zabaw wyzwalających twórczą aktywność dziecka, czyli zabaw w teatr, jest literatura dziecięca. Im wcześniej dziecko ma z nią do czynienia, tym szybciej pojawiają się pomysły ciekawych zabaw teatralnych - zabaw w małego aktora. Umiejętnie dobrana dla przedszkolnych czytelników lektura zaczyna zajmować coraz więcej miejsca w życiu małego dziecka. Wprowadzana w atrakcyjny sposób, gdy obraz i słowa tekstu łączą się z działaniem, staje się odtąd nieodłącznym towarzyszem zabaw inscenizowanych. Przedszkole bierze aktywny udział w kampanii „ Cała Polska czyta dzieciom”. Nawiązaliśmy stały kontakt z Biblioteką Publiczną przy ul. Ludowej i Tynieckiej, dzięki czemu starsze grupy będą ich stałymi bywalcami.
W celu wsparcia dalszych działań teatralnych chcemy wdrożyć Program „Mały czytelnik„ w którym zajmiemy się kontaktem dzieci z literaturą dla nich przeznaczoną, literaturą – polską, z różnych okresów literackich. Dlatego zajmiemy się programem, który mógłby sprawić, że poezja dziecięca będzie atrakcyjna dla małych odbiorców, zaangażuje ich w różnorodne działania i aktywności w rozmaitych sferach życia. Ważne dla nas jest też, aby w dzisiejszym, jednoczącym się, świecie dzieci zachowały polską tożsamość, poznawały polską kulturę i tradycje, miały świadomość bogactwa polskiej poezji i jej wartości.
W ramach tego programu uczestniczymy w projekcie „Mały Miś”, który ma na celu rozwijanie zainteresowania czytelnictwem i literatura u dzieci oraz zachęcamy rodziców do czytania bajek swoim pociechom w przedszkolu w okresie jesienno-zimowym.
Ze szczególną troską dbamy o zdrowie naszych przedszkolaków. Realizowany Program „Zdrowy przedszkolak - program profilaktyki zdrowotnej dla dzieci w wieku przedszkolnym” wyrabia nawyki prozdrowotne dzieci, promuje zdrowe odżywianie, pozwala w łatwy i ciekawy sposób przyswoić wiedzę o zdrowym stylu życia, dba o harmonijny rozwój fizyczny. Zintensyfikowanie działań promujących zdrowie już w przedszkolu przynosi bardzo dobre wyniki czego dowodem jest otrzymanie certyfikatu „Zdrowo jemy ,zdrowo rośniemy” nadanego przez Fundację J.A. Komeńskiego i SGGW. Bierzemy pod uwagę potrzeby żywieniowe naszych dzieci. Opracowujemy jadłospisy w oparciu o konsultacje ze specjalistami do spraw nadzoru nad żywnością. „Zdrowo jemy, zdrowo rośniemy” to hasło kampanii na rzecz naturalnej diety, w której nasze przedszkole bierze aktywny udział. Zależy nam na stopniowym i trwałym wprowadzeniu nawyków żywieniowych, które korzystnie wpłynęłyby na zdrowie naszych dzieci. Chcemy nadal dążyć do pozytywnej zmiany nieprawidłowych i nie zawsze dobrych dla dziecka przyzwyczajeń.
W celu unowocześnienia naszego przedszkola oraz dostosowania go do aktualnych potrzeb i warunków rozwoju dzieci, zrodził się również pomysł stworzenia przy współpracy z rodzicami Sali multimedialnej, w której zarówno dzieci jak i ich nauczyciele poszerzaliby swoja wiedzę z różnych dziedzin nauki w sposób nowoczesny i atrakcyjny.
Wyrównywanie szans edukacyjnych- pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
W każdej nowoczesnej placówce przedszkolnej dąży się do osiągnięcia określonych standardów procesu wychowania i kształcenia. W czasie pobytu w przedszkolu dzieci maja szansę :
- Zdobyć różnorodne umiejętności
- Rozwinąć się intelektualnie
- Przygotować się do nauki w szkole.
W naszym przedszkolu realizujemy
Program „ Efektywność wychowania- wspomaganie i korygowanie rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym” umożliwiający nauczycielom szybkie rozpoznawanie trudnych przypadków oraz zaproponowanie strategii postępowania w rozwiązywaniu ich.
Celem tego programu są działania nauczyciela, które:
- wspierają rozwój dziecka,
- stabilizują poczucie własnej wartości dziecka,
- zapobiegają dysleksji
- mają na uwadze podjęcie zadań kompensacyjno- korekcyjnych.
Niezwykle istotne jest rozpowszechnianie wiedzy na temat autyzmu wśród wszystkich osób, które współpracują i mają kontakt z dzieckiem autystycznym w przedszkolu. W tym celu powstaje Program edukacyjny „Zrozumieć autyzm”.
Głównym zadaniem programu będzie:
- zwiększenie poziomu wiedzy na temat autyzmu wśród nauczycieli, personelu przedszkola
- zwiększenie poziomu wiedzy na temat autyzmu wśród rodziców dzieci zdrowych
- objaśnienie dzieciom zdrowym odmiennego sposobu zachowania i funkcjonowania ich autystycznych rówieśników.
Współpraca z rodzicami.
Przedszkole to instytucja, której zadaniem jest wspieranie rodziców w procesie wychowania i rozwoju dziecka. Dla dobra dziecka ważne jest, aby obydwie strony rodzina i przedszkole - współdziałały ze sobą i wzajemnie się uzupełniały. Pragniemy wspólnie z rodzicami tworzyć najlepsze warunki rozwoju dzieci - jesteśmy otwarci na oczekiwania rodziców i potrzeby wychowanków. Dobra opinia rodziców o pracy przedszkola jest miarą jakości naszej pracy. Ważnym elementem, zgodnej i owocnej współpracy jest poznanie wzajemnych oczekiwań względem siebie i określenie zasad i form współpracy. Dla wielu nauczycieli, nawet tych doświadczonym, współpraca z rodzicami nie jest zadaniem łatwym, bo wymaga od nich otwartości, kreatywności, inicjatywy, dyspozycyjności, szczerości. Niemniej jednak dobra współpraca z rodzicami jest dla nas bardzo ważną sprawą. Rodzice są bowiem bezcennym źródłem informacji o dziecku, ale jednocześnie i oni mogą od nauczyciela dowiedzieć się czegoś nowego o swoich pociechach, a przemyślana i systematycznie prowadzona współpraca może przynieść duże korzyści: zarówno dzieciom, ich rodzicom, jak i placówce przedszkolnej.
Współdziałanie w procesie wychowawczym i edukacyjnym przedszkola i środowiska rodzinnego to nasz priorytet.
W zakresie współpracy z rodzicami będziemy kontynuować:
1. Ścisłą współpracę z rodzicami dotyczącą działań placówki.
2. Organizację imprez kulturalnych i okolicznościowych (festynów rodzinnych, wystaw, warsztatów, konkursów, akcji charytatywnych)
3. Udzielanie wsparcia i pomocy rodzinom znajdującym się w trudnej sytuacji ekonomicznej przy współpracy Ośrodka Pomocy Społecznej oraz Rady Rodziców.
Nasze cele:
Naszym największym celem jest dobro dziecka.
- Przygotowujemy je do odnoszenia sukcesów i radzenia sobie z trudnościami.
- Stwarzamy każdemu dziecku szansę rozwoju jego możliwości.
- Pragniemy w każdym dziecku rozbudzać ciekawość świata, ludzi, spostrzegawczość i wrażliwość.
- Chcemy wychować dziecko z bogatą wyobraźnią twórczą, zdolne do spontanicznej ekspresji, otwarte na pomysły i inspiracje płynące od innych osób oraz gotowe szukać nowych, lepszych oryginalnych rozwiązań.
Dziecko kończące edukację w naszym przedszkolu będzie:
- Przygotowane intelektualnie, emocjonalnie, psycho - ruchowo, o dobrze rozwiniętej motywacji do dalszego etapu edukacji.
- Znało reguły życia społecznego.
- Miało ukształtowane właściwe nawyki higieniczne.
- Rozumiało konieczność dbania o własne zdrowie zwłaszcza poprzez racjonalne odżywianie.
- Potrafiło zaprezentować własne możliwości i talenty.
- Znało i stosowało w życiu codziennym zachowania proekologiczne.
- Posiadało wrażliwość estetyczną oraz dostrzegało piękno otaczającego świata.
- Potrafiło w miarę swoich możliwości zareagować odpowiednio do zagrożeń